Versneller in programma’s: FedEx Day
24-10-2016Op 13 en 14 oktober 2016 organiseerde ik met een team de allereerste FedEx Day binnen Twynstra Gudde. In dit 24-uurs event hebben adviseurs en opdrachtgevers in teams samengewerkt om creatieve en innovatieve ideeën in concrete resultaten om te zetten. Een groot succes en een interessante optie voor programma's die een versneller zoeken.
Wat is zo’n FedEx Day dan precies?
Iedereen heeft de busjes van de pakketdienst FedEx weleens zien rijden. De missie van FedEx is om alle pakketjes, of dit nu nationaal of internationaal is, binnen 24 uur af te leveren bij de klant (overnight delivery). Belangrijk hierbij is dat de behoefte van de klant te allen tijden centraal staat.
Dat is dan ook precies wat we op 13 en 14 oktober hebben gedaan: in 24 uur mooie resultaten gerealiseerd om zo onze opdrachtgevers nóg beter van dienst te zijn. Soms ging het om ideeën die in alle drukte maar op de plank bleven liggen, in andere gevallen om producten waar nu haast bij was.
Zo is er een innovatiescan gemaakt, een product uitgewerkt om projectteams voor ontwikkelingsfases heen te helpen, en een tool ontwikkeld waarmee het mogelijk is om iedereen in een organisatie écht een stem te geven en te betrekken bij processen als ideegeneratie, besluitvorming of risicomanagement.
Wat kan FedEx Day een programma opleveren?
Ongelooflijk veel energie, creativiteit, actie, snelheid, samenwerking en plezier. Als je met je programma daadkrachtiger, wendbaarder en innovatiever wilt worden, meer agile, dan is FedEx Day absoluut een goede booster.
Op deze blog vind je 10 redenen waarom je een FedEx Day zou moeten organiseren. Wij onderschrijven ze vanuit de ervaringen die we ermee hebben gedaan en denken dat ze ook van toepassing zullen zijn voor programma's.
- FedEx Days lead to immediate value
- FedEx Days deliver features that otherwise do not get attention
- FedEx Days foster creativity
- FedEx Days boost innovation
- FedEx Days are highly motivating
- FedEx Days with a competitive element ignite passion
- FedEx Days are team building days
- FedEx Days help to share practices among teams
- FedEx Days are opportunities to learn
- FedEx Days are great fun!
Zijn er nog meer organisaties die dit doen?
Diverse organisaties zijn ons voorgegaan met het organiseren van een FedEx Day, of een variant hierop. Het concept groeide in populariteit toen Daniel Pink het evenement opnam in zijn boek Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us als een mooie manier om aanspraak te doen op de intrinsieke motivatie van mensen en zo de algehele productiviteit van de deelnemers te verbeteren.
Bij Google wordt zelfs van je verwacht dat je 20% van je tijd besteedt aan innovatie met als resultaat dat bijna 50% procent van hun nieuwe ideeën ontstaan zijn tijdens deze tijd om ‘te spelen’. In Nederland zijn er voorbeelden te vinden bij bijvoorbeeld Philips en Noordhoff.
Hoe ziet een FedEx Day er in de praktijk uit?
Dit is naar eigen inzicht in te vullen en afhankelijk van de wensen en mensen in de organisatie of binnen het programma. Belangrijk is vooral dat teams optimaal gefaciliteerd worden om hun werk te doen, onder meer met goede ruimtes, experts die kunnen helpen en catering. Je kunt er bijvoorbeeld ook voor kiezen een paar bijeenkomsten te organiseren ter voorbereiding op de 24-uurs om zo het proces van ideevorming te prikkelen bij de deelnemers.
Het onderstaande filmpje geeft een mooi beeld van zo’n dag. Het is afkomstig van het Australische bedrijf Atlassian dat aan de wieg stond van FedEx Day en die dag nu ShipIt Day noemt.
Kunnen wij dit als programma ook?
Natuurlijk! Ik raad het je ook van harte aan als de motivatie om het te doen je aanspreekt. En ik help je er graag bij vanuit de ervaringen die we met FedEx Day hebben opgedaan. We hebben gezien wat werkt en wat (nog) niet werkt of waar zaken nog net een tandje beter kunnen.
Met veel plezier organiseren wij voor jouw programma of voor de organisatie waarin je een programma doet een FedEx Day, die vanzelfsprekend helemaal op maat is gemaakt.